Γιατί τα αυτόνομα αυτοκίνητα δεν θα είναι αυτόνομα

Η αλήθεια είναι ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν είναι ούτε τεχνητή ούτε ευφυής – είναι κατασκευασμένη από ανθρώπους. Νέοι κανόνες για τα “αυτόνομα αυτοκίνητα” στην Καλιφόρνια υπογραμμίζουν μια λανθασμένη αντίληψη για το πώς η ενεργεί η τεχνητή νοημοσύνη.

Ένα εκπαιδευμένο κοινό αντιλαμβάνεται ότι τα αυτόνομα οχήματα είναι καταπληκτικά αλλά ότι μέχρι στιγμής δεν είναι σε θέση να αναλάβουν πλήρως τον έλεγχο ενός επιβατικού οχήματος χωρίς κανέναν άνθρωπο πίσω από το τιμόνι.

Κάποιοι λένε ότι είναι μόνο θέμα χρόνου πριν οι σημερινοί “οδηγοί ασφαλείας” – οι άνθρωποι που κάθονται χωρίς καθυστέρηση σε περίπτωση αποτυχίας της τεχνητής νοημοσύνης – βγουν από το αυτοκίνητο και αφήσουν την οδήγηση να γίνει από τις μηχανές.

Η Καλιφόρνια μόλις ενέκρινε άδειες για αυτό-οδηγούμενα αυτοκίνητα για να μην κάθεται κανένας άνθρωπος πίσω από το τιμόνι, ούτε κανένας άνθρωπος στο όχημα (μετά την παράδοση ενός επιβάτη ή για παραδόσεις αντικειμένων). Αυτό όμως, με μία προϋπόθεση: οι εταιρίες που έχουν τα αυτοκίνητα πρέπει να τα παρακολουθούν και να είναι σε θέση να αναλάβουν την οδήγηση από απόσταση.

Αυτός ο κανόνας αντιστοιχεί σε άλλα μέρη της χώρας όπου έχουν επιτραπεί τα αυτόνομα οχήματα χωρίς οδηγό. Δεν υπάρχει κανένας άνθρωπος στο αυτοκίνητο, ή τουλάχιστον στο κάθισμα του οδηγού, αλλά η απομακρυσμένη παρακολούθηση και χειρισμός το καθιστούν δυνατό, ασφαλές και νόμιμο.

Φανταζόμαστε ότι οι χώροι ελέγχου της NASA είναι γεμάτοι με χειριστές, οθόνες και αναφορές κυκλοφορίας, όπου ίσως μερικές δεκάδες άνθρωποι παρακολουθούν μερικές εκατοντάδες οχήματα, παίρνουν τον έλεγχο όταν δυσλειτουργούν, παγώνουν ή αντιμετωπίζουν σύνθετα σενάρια οδήγησης.

Είναι επίσης πιθανό ότι η απομακρυσμένη παρακολούθηση θα μπορούσε να γίνει σε κέντρα τηλεφωνικών κέντρων.

Ο κόσμος της τεχνητής νοημοσύνης, είναι φτιαγμένος από ανθρώπους. Για να αντισταθμίσουν την ανεπάρκεια της τεχνητής νοημοσύνης, οι εταιρείες συχνά καταφεύγουν στην ανθρώπινη παρέμβαση από τα παρασκήνια.

Η ιδέα είναι ότι οι άνθρωποι εκτελούν χρέη εποπτικών αρχών του διασφαλίζουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη λειτουργεί καλά, καθώς και ότι οι άνθρωποι πρέπει να έχουν διδακτικό ρόλο. Όταν η τεχνητή νοημοσύνη αποτύχει, η ανθρώπινη παρέμβαση μπορεί να είναι σωτήρια.

Είναι αμφίβολο ότι οι εταιρείες αυτο-οδήγησης αυτοκινήτων θα είναι σε θέση να προχωρήσουν πέρα από το σενάριο του τηλεχειριστηρίου. Οι άνθρωποι θα επιβλέπουν και θα ελέγχουν αυτόνομα τα αυτοκίνητα για το προσεχές μέλλον. Ένας λόγος είναι να προστατευθούν τα αυτοκίνητα από βανδαλισμούς, κάτι που θα μπορούσε να γίνει πραγματικό πρόβλημα. Οι αναφορές για σκόπιμες επιθέσεις σε αυτόνομα αυτοκίνητα φέρονται να αυξάνονται.

Ο πιο σημαντικός λόγος είναι ότι ο κόσμος είναι μεγάλος και περίπλοκος. Παράξενα, απρόβλεπτα πράγματα συμβαίνουν: Αστραπές, τα πτηνά πετούν σε κάμερες, παιδιά χρησιμοποιούν δείκτες λέιζερ και παρεμβάλλουν τους αισθητήρες. Σε περίπτωση που συμβεί κάτι τέτοιο, τα αυτοκίνητα με σύστημα αυτόνομης οδήγησης δεν μπορούν να αφεθούν να τρομάξουν και να εκτελούν τυχαίες δραστηριότητες. Αυτό θα ήταν πολύ επικίνδυνο.

Έχουμε μάθει να πιστεύουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη είναι γρήγορη και έξυπνη. Παρ΄ όλα αυτά, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα περάσουν δεκαετίες πριν μπορέσουμε να εμπιστευτούμε πως η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι σε θέση να χειριστεί κάθε πιθανό γεγονός όταν διακυβεύονται ανθρώπινες ζωές.